Radio 4ConcertzenderClassic FMKlara ContinuoRadio Bach Radionomy
radio luisteren
BachAgenda Nederland
  ZOEKEN  NAAR  een  concert           




Een muzikaal kerstverhaal


Den Haag, Nieuwe Badkapel, Nieuwe Parklaan 90, vr. 20 dec. 2019 - 20:00 uur Rotterdam, Grote Kerk, Overschiese Dorpsstraat 95, zo. 22 dec. 2019 - 14:00 uur

Antonio Vivaldi  - Vioolconcert in E , "ll riposo, per il Santissimo Natale" , RV 270a , vioolconcert
Christoph Graupner  - Gott sei uns gnädig , GGWV 1109/41 , cantate
Christoph Graupner  - Magnificat , GWV 1172/22 , magnificat
Johann Sebastian Bach  - Sanctus in D , BWV 238 , sanctus
Johann Sebastian Bach  - Weihnachtsoratorium cantate III , BWV 248-III , cantate
Johann Sebastian Bach  - Weihnachtsoratorium cantate VI , BWV 248-VI , cantate


Uitvoerenden: Maria Valdmaa (sopraan), Kaspar Kröner (altus), Leon van Liere (tenor), Pieter Hendriks (bas), Evelyn Tjon-En-Fa (viool), Koor & orkest: Haags Barokgezelschap, dirigent: Gilles Michels  
Concertorganisatie: Haags Barokgezelschap  
Prijs Standaard € 25,00
Rivalen verbroederd met Kerst
Het Haags Barokgezelschap brengt u het kerstverhaal verteld door de muziek van
twee rivalen: Christoph Graupner en Johann Sebastian Bach. Johann Sebastian Bach is vandaag de dag voor velen dé componist van de barok. Maar in 1722, toen de positie van Thomascantor in Leipzig vacant was na het overlijden van cantor Johann Kuhnau, lag dat heel anders. Vele kandidaten gingen Bach voor waaronder Telemann en Graupner, beiden verdienden de voorkeur van het stadsbestuur boven Bach maar zouden uiteindelijk bedanken voor de functie.Telemann kreeg een salarisverhoging in Hamburg en ook Graupners broodheer de landgraaf Ernst Ludwig van Hessen-Darmstadt wilde Graupner niet laten gaan en deed hem een beter aanbod. In 1723 werd Bach na auditie benoemd op voorwaarde dat hij de functie daadwerkelijk ging bekleden.

Het verhaal begint met het Magnificat van Kerst 1722 dat Graupner samen met twee cantates voor zijn auditie in Leipzig schreef, en waarmee hij aanvankelijk werd benoemd tot Thomascantor. Graupners omvangrijke oeuvre omvat grofweg zo’n 1750 werken van grote diversiteit. Hij beheerste veel stijlen en kopieerde ook veel werk van andere componisten. Net als veel tijdgenoten imiteerde Graupner o.a. het werk van Vivaldi waardoor het Italiaanse (solo)concerto aan bekendheid won in Duitsland.

Vivaldi’s instrumentale concerto ‘Il riposo per il Santissimo natale’ slaat met zijn pastorale karakter een brug in het programma tussen Graupners Magnificat en Bachs derde cantate van het Weihnachtsoratorium, dat in Bachs versie van het kerstverhaal vooraf wordt gegaan door een cantate met een sinfonia in pastorale stijl.

De derde cantate van het Weihnachtsoratorium, geschreven voor derde kerstdag, is opgebouwd als oud- Franse dans en grijpt terug op het feestelijke karakter van Bachs eerste cantate uit het Weihnachtsoratorium. Bach beschrijft in deze cantate het eigenlijke kerstverhaal van de aanbidding van het kindeke Jezus in de stal te Bethlehem.

Het verhaal wordt vervolgd met Graupners cantate ‘Gott sei uns gnädig’, geschreven voor nieuwjaarsdag en eindigt op Driekoningen met Bachs uitbundige zesde Weihnachtsoratorium.

We weten niets van de persoonlijke verhouding tussen de beide rivalen Bach en Graupner. Wel dat een concert met hun muziek prima harmonieert, zodat u de kerk met een vredig gevoel kunt verlaten.

https://www.haagsbarokgezelschap.nl/beeld-geluid/



Toon meer concerten

© 
copyright Bonhof in the Garden en Human Content Mediaproducties